بخش های مربوط به درس در کوی عاشقان
آموزش درس هشتم فارسی یازدهم: در کوی عاشقان
محمّد، ملقّب به جلال الدّین، مشهور به مولوی یا مولانا اوایل قرن هفتم، در شهر بلخ به دنیا آمد. علتّ شهرت او به «مولانای روم» یا «رومی» اقامت طولانی وی در شهر قونیه بوده است، امّا جلال الدّین همواره خود را از مردم خراسان شمرده و همشهریانش را دوست میداشته و از یاد آنان دلش آرام نبوده است.
پدر جلال الدّین، محمّد بن حسین خطیبی، معروف به «بهاءالدّین ولد» از دانشمندان روزگار خود بود. به سبب هراس از بی رحمیها و کشتار لشکر مغول و رنجش از خوارزم شاه، ناچار از بلخ مهاجرت کرد. جلال الدّین در این ایّام، پنج شش ساله بود که خاندانش، شهر بلخ و خویشان را بدرود گفت و به قصد حج، رهسپار گردید. چون به نیشابور رسید، با شیخ فریدالدّین عطاّر، ملاقات کرد. شیخ عطاّر کتاب «اسرارنامه» را به جلال الدّین خُردسال هدیه داد و به پدرش بهاء الدّین گفت: زود باشد که این پسر تو، آتش در سوختگان عالم زند.
قلمرو زبانی:
- ملقب: برنامیده
- هراس: ترس
- ایّام: ج یوم؛ روزها
- اسرار: رازها (شبه هم آوا← اصـرار: پافشاری)
قلمرو ادبی:
- بدرود گفت: کنایه از وانهادن
- آتش در سوختگان عالم زند: کنایه از شیفته خود کردن
هنگامیکه بهاء ولد، مناسک حج را به پایان برد، در بازگشت، به طرف شام روانه گردید و مدّتی در آن نواحی به سر برد. آوازۀ تقوا و فضل و تأثیر بهاء ولد همه جا را فراگرفت و پادشاه سلجوقی روم، علاء الدّین کیقباد، از مقامات او آگاهی یافت، طالب دیدار وی گردید. بهاء ولد به خواهش او به قونیه روانه شد و بدان شهریار پیوست.
بهاء ولد از آنجا که دیار روم از تاخت و تاز سپاه مغول بر کنار بود و پادشاهی دانا و صاحب بصیرت و عالم پرور و محیطی آرام و آزاد داشت، بدان نواحی هجرت گزید. مردم آن سرزمین، علاقۀ فراوانی به او یافتند و سلطان نیز، بی اندازه، او را گرامی میداشت.
قلمرو زبانی:
- مناسک: جمعِ مَنسِک، اعمال عبادی، آیین های دینی
- آوازه: شهرت
- شهریار: شاه
- دیار: سرزمین
- بصیرت: بینش
- نواحی: ج ناحیه (هم آوا؛ نواهی: نهی شده ها، محرمات)
قلمرو ادبی:
- به سر بردن: کنایه از گذراندن
- بر کنار بودن:
جلال الدّین در هجده سالگی به فرمان پدر با «گوهر خاتون» سمرقندی ازدواج کرد. پس از درگذشت بهاء الدّین، جلال الدّین محمّد به اصرار مریدان و شاگردان پدر، مجالس درس و وعظ را به عهده گرفت؛ جلال الدّین در آن هنگام، بیست و چهار سال داشت. پس از این، جلال الدّین مدّتی در شهر حَلبَ به تحصیل علوم پرداخت و سپس عازم دمشق شد و بیش از چهار سال در آن ناحیه، دانش میاندوخت و معرفت میآموخت.
جلال الدّین، پس از چندی اقامت در شهرهای حلب و شام که مدّت مجموع آن، هفت سال بیش نبود، به قونیه بازآمد و همه روزه، به شیوۀ پدر، در مدرسه، به درس علوم دینی و ارشاد میپرداخت و طالبان علوم شریعت در محضر او حاضر میشدند.
قلمرو زبانی:
- اصـرار: پافشاری کردن (شبه هم آوا← اسرار: رازها)
- مرید: پیرو، هواخواه
- مجالس: ج مجلس
- وعظ: اندرز، پند دادن
- عازم: رهسپار، راهی
- اندوخت: جمع کردن
- معرفت: شناخت
- آموخت : یاد گرفتن
- شـریعت: : شرع، آیین، راه دین، مقابلِ طریقت
- محضر: محلّ حضور
قلمرو ادبی:
- محضر: مجازاً مجلس درس یا مجلسی که در آن، سخنان قابل استفاده گفته می شود.
در این ایّام که جلال الدّین، روزها به شغل تدریس میگذرانید و شاگردان و پیروان بسیاری از حضورش بهره میبردند و مردم روزگار بر تقوا و زهد او متّفق بودند، ناگهان آفتاب عشق و شمسِ حقیقت، در برابرش نمایان شد؛ او شمس الدّین تبریزی بود. شمس از مردم تبریز بود و خاندان وی هم اهل تبریز بودند. او برای کسب علوم و معارف، بسیار مسافرت کرد و از مشایخ فراوانی بهره برد. به دلیل سیر و سفر و البتّه جست وجو و پرواز در عالم معنا، او را «شمسِ پرنده» میگفتند.
قلمرو زبانی:
- ایّام: روزها
- زهد: پارسایی، پرهیزگاری
- متفّق: همسو، هم عقیده، موافق ، هم رای
- مشایخ: ج شیخ؛ پیر
قلمرو ادبی:
- آفتاب عشـق: اضافه تشبیهی؛ استعاره از شمس تبریزی
- شمسِ حقیقت: اضافه تشبیهی؛ استعاره از شمس تبریزی
شمس الدّین، بیست و ششم جمادی الآخر سال ۶۴۲ هجری قمری به قونیه وارد شد. شمس، عارفی کامل و مرد حق بود و مولانا جلال الدّین که همواره در طلب مردان خدا بود، چون شمس را دید، نشانهایی از لطف الهی را در او یافت و دانست که او همان پیر و مرشدی است که سالها در جست وجویش بود؛ از این رو، به شمس روی آورد و با او به صحبت و خلوت نشست و درِ خانه بر آشنا و بیگانه بست و تدریس و وعظ را رها کرد. مولانا جلال الدّین با همۀ علم و استادی خویش، در این ایّام که حدودا سی و هشت ساله بود، به خدمت شمس زانو زد و نوآموز گشت؛ این خلوت عارفانه، حدود چهل روز طول کشید.
قلمرو زبانی:
- عارف: مردا خدا
- طلب: به دنبال
- مرشد: آن که مراحل سیروسلوک را پشت سر گذاشته و سالکان را راهنمایی و هدایت می کند؛ مُراد، پیر، مقابلِ مُرید و سالک
- خلوت:
- وعظ: اندرز، پند دادن
قلمرو ادبی:
- درِ خانه بر … بست: کنایه از گوشه گزینی
مولانا آن چنان در معارف شمس، غرق شد که مریدان خود را از یاد برد. اهل قونیه و علما و زاهدان هم، مانند شاگردانش از تغییر رفتار مولانا خشمگین شدند و به سرزنش او پرداختند. دشمنی آنان نسبت به شمس، هر روز فزون تر میگشت. مولانا جلال الدّین در این میان، با بی توجّهی به ملامت و هیاهوی مردم، خود را با سرودن غزلهای گرم و پُرسوز و گداز عاشقانه، سرگرم میکرد.
در پی فزونی گرفتن خشم و غضب مردم، شمس، ناگزیر قونیه را ترک کرد. مولانا در طلب شمس به تکاپو افتاد و سرانجام خبر یافت که او به دمشق رفته است. مولانا چندین نامه و پیغام فرستاد و غزل سرود و به خدمت شمس روانه کرد.
یاران مولانا هم که پژمردگی و دل تنگی او را در غیبت شمس دیده بودند، از کردارِ خود پشیمان شدند و روی به مولانا آوردند. مولانا عذرشان را پذیرفت و فرزند خود سلطان ولد را با غزل زیر، به طلب شمس روانۀ دمشق کرد.
قلمرو زبانی:
- معارف: ج معرفت
- مرید: شاگرد
- علما: ج عالم
- زاهد: پارسا
- ملامت: سرزنش
- هیاهو: غوغا
- پُرسوز و گداز:
- تکاپو: کوشش
قلمرو ادبی:
- غزلهای گرم: حس آمیزی
- سرگرم میکرد: کنایه از مشغول کردن
- پژمردگی:
بروید ای حریفـــان بکـشیــد یار مــا را / به مــن آورید آخـــر صـــنم گــــریزپا را
معنی: ای دوستان بروید و یار مــا را بکـشیــد و بیاورید. سرانجام آن دلبر فراری را نزد من آورید.
پیام: طلب یار
قلمرو زبانی:
- حریف: دوست
- آخر: سرانجام
- صنم: بت
- گریزپا: فراری
قلمرو ادبی:
- صنم: استعاره از معشوق زیبارو
- واج آرایی «ر»
به ترانههای شیرین به بهانههای زرین / بکشید سوی خانه مه خوب خوش لقا را
معنی: با ترانههای شیرین و بهانههای زرین، دلبر زیبای خوش چهره ام را که همچون ماه است، سوی خانه بکشید.
پیام: طلب یار
قلمرو زبانی:
- زرین: طلایی
- خوب: زیبا
- لقا: دیدار
- خوش لقا: زیبارو، خوش سیما
قلمرو ادبی:
- ترانههای شیرین: حس آمیزی
- مه، ماه: استعاره از دلبر.
وگر او به وعده گوید که دمی دگر بیایم / همــه وعده مکـر باشد بفریبد او شما را
معنی: اگر او وعده بدهد و بگوید که لحظهای دیگر میآیم، همۀ وعدههایش فریب باشد او شما را میفریبد.
پیام: گریز دلبر از دلشده
قلمرو زبانی:
- مکـر: فریب
- فریفتن: گول زدن (بن ماضی: فریفت، بن مضارع: فریب)
قلمرو ادبی:
- دم: نفس، مجاز از لحظه
- گر، دگر: جناس ناهمسان
این پیکها و نامهها عاقبت در دل شمس تأثیر بخشید. شمس خواهش مولانا را پذیرفت و بار دیگر به قونیه بازگشت. با آمدن شمس، بار دیگر نشستها و ملاقات مولانا با او پی درپی شد و سبب انقلاب احوال مولانا گردید. دگربار، مریدان از تعطیل شدن مجالس درس، به خشم آمدند و مولانا را دیوانه و شمس را جادوگر خواندند. چون یاران مولانا به آزار شمس برخاستند، شمس ناگزیر دل از قونیه برکند و عزم کرد که دیگر بدان شهر پرغوغا بازنیاید و جایی برود که از او خبری نشنوند و رفت. از این به بعد، سرانجام و عاقبتِ کار شمس و اینکه چه بر سر او آمده، به درستی روشن نیست. پس از غیبت شمس، شاگردان به مولانا این گونه خبر دادند که شمس کشته شد؛ ولی دلش بر درستی این خبر گواهی نمیداد. مولانا پس از جست وجوی بسیار، بی قرار و آشفته حال گردید. شب و روز از شدّت بی قراری، بی تابی میکرد و شعر میسرود.
قلمرو زبانی:
- پیک: نامه بر
- پی درپی: پیوسته
- احوال: ج حال؛ اوضاع
- مرید: شاگرد
- برخاست: اقدام کردن (بن ماضی: برخاست، بن مضارع: برخیز)
- ناگزیر: ناچار
- بی تابی: بی قراری
قلمرو ادبی:
- دل از جایی برکندن: کنایه از
- بر سر او آمده: مجاز از وجود
پس از جست وجوی بسیار، مولانا با خبر شد که ظاهرا شمس در دمشق است. آزار و انکار مخالفان سبب شد که او نیز در طلب یار همدل و همدم خود، عازم دمشق شود. مولانا در دمشق، پیوسته به افغان و زاری و بی قراری، شمس را از هر کوی و برزن جست و جو میکرد و نمییافت.
چون مولانا از یافتن شمس، ناامید شد، ناچار با اصرار همراهان به قونیه بازگشت و تربیت و ارشاد مشتاقان معرفت حق را از سر گرفت. در حقیقت از این دوره (سال ۶۴۷ هـ.ق) تا هنگام درگذشت ( سال ۶۷۲ هـ.ق.) مولانا به همّت یاران نزدیک خود، شیخ صلاح الدّین زرکوب و سپس حسام الدّین حسن چَلَبی، به نشر معارف الهی مشغول بود. بهترین یادگار ایّام همدمی مولانا با این یاران، به ویژه با حسام الدّین، سرودن کتاب گران بهای مثنوی است که یکی از عالی ترین آثار ادبی ایران و اسلام است. در این باره، این گونه روایت میکنند که حسام الدّین عطّار از مولانا درخواست نمود کتابی به طرز «الهی نامۀ» سنایی یا «منطق الطّیر» عطار به نظم آرد. مولانا بی درنگ از دستار خود کاغذی که مشتمل بود بر هجده بیت از آغاز مثنوی، بیرون آورد و به دست حسام الدّین داد.
قلمرو زبانی:
- کوی: کوچه
- برزن: محله
- اصرار: پافشاری
- ارشاد: راهنمایی
- مشتاق: خواهان
- از سر گرفت:
- دستار: سربند
- همّت
از این پس، مولانا شب و روز، آرام نمیگرفت و به نظم مثنوی مشغول بود و شبها حسام الدّین در پیشگاه وی مینشست و او مثنوی میسرود و حسام الدّین مینوشت و بر مولانا میخواند. برخی شبها، گفتن و نوشتن تا به صبحگاه میکشید. ظاهراً تا اواخر عمر، مولانا به نظم مثنوی مشغول بود و چَلَبی و دیگران مینوشتند.
مولانا مردی زردچهره و باریک اندام و لاغر بود و چشمانی سخت جذّاب داشت و از نظر اخلاق و سیرت، ستودۀ اهل حقیقت و سرآمدِ هم روزگاران خود بود و خود را به جهان عشق و یک رنگی و صلح طلبی و کمال و خیر مطلق کشانیده، در زندگانی، اهل صلح و سازش بود.
همین حالت صلح و یگانگی با عشق و حقیقت، او را بردباری و تحمّل عظیم بخشید؛ طوری که طعن و ناسزای دشمنان را هرگز جواب تلخ نمیداد و به نرمی و حُسن خُلق، آنان را به راه راست میآورد.
از شاعران و عارفان هم روزگار مولانا، سعدی و فخرالدّین عراقی بودند که ظاهرا هر دو نفر با وی دیدار و ملاقات کرده اند. غزل زیر از مولانا، سعدی را شیفتۀ خویش ساخت:
قلمرو زبانی:
سرودن:
- اواخر: ج آخر
- جذّاب: گیرا
- سیرت: رفتار
- ستودۀ: پسندیده
- طعن: سرزنش
- ناسزا: دشنام
- حُسن خُلق: خوشرفتاری
- شـیفته: عاشق
قلمرو ادبی:
- یک رنگی: کنایه از اخلاص
- جواب تلخ: حس آمیزی
هر نفس آواز عشق میرسد از چپ و راست / ما به فلک میرویم عزم تماشا کـــه راست
معنی: هر لحظه آواز عشق از چپ و راست میرسد. ما به آسمان میرویم؛ چه کسی عزم تماشا دارد.
قلمرو زبانی:
- فلک: آسمان
- عزم: قصد
- راست: را است
- را: نشانه دارندگی و مالکیت
قلمرو ادبی:
- صد هزاران بار: کنایه از بسیار
- نفس: دم، مجاز از لحظه
- چپ و راست: تضاد، مجاز از هر سو دو«راست»: جناس همسان
مـــــــا به فلـــک بودهایم یار ملـــک بودهایم / باز همان جا رویم جمله که آن شهر ماست
معنی: ما به آسمان بودهایم یار فرشته بودهایم. باز همگی همان جا میرویم؛ زیرا آن جا شهر ماست.
قلمرو زبانی:
- فلک: آسمان
- قافیه میانی (برای رشته انسانی)
- یار: دوست
- ملک: فرشته
- جمله: همگی
قلمرو ادبی:
- فلک، ملک: جناس ناهمسان
- ما، جا: جناس ناهمسان
- تلمیح به روز الست.
گویند در شب آخر که بیماری مولانا سخت شده بود، خویشان و پیوستگان، بسیار نگران و فرزند مولانا، هر دَم بی تابانه به بالین پدر میآمد و باز از اتاق ،» سلطان ولد « بی قرار بودند و بیرون میرفت. مولانا در آن حال، آخرین غزل عمر خود را سرود:
رو سر بنه به بالین تنها مرا رهــــــــا کن / ترک من خــــراب شب گـــــــرد مبتلا کن
معنی: برو بگیر بخواب، تنها مرا رها کن. منی را که عاشق، شب زنده دار و مبتلا به عشقم ترک کن.
قلمرو زبانی:
- رو: برو
- نهادن: گذاشتن (بن ماضی: نهاد، بن مضارع: نه)
- بالین: بالش، بستر
قلمرو ادبی:
- رو سر بنه به بالین: کنایه از این که بخواب
- خراب: عاشق
- شب گرد: شبرو، شب زنده دار
دردی است غیر مـــــردن کان را دوا نباشد / پس من چگونه گویم کاین درد را دوا کن
معنی: درد عشق، دردی است که جز مردن درمانی ندارد. پس من چگونه بگویم که درد من را دوا کن.
قلمرو زبانی:
- کان: که آن
- دوا کن: درمان کن
قلمرو ادبی:
- استفهام انکاری
- واج آرایی «ر»
- واژه آرایی: درد، دوا
- دوا نباشد: کنایه از این که درمان ندارد
در خواب دوش پیری در کوی عشق دیدم / با دست اشارتم کرد که عزم سوی ما کن
معنی: دیشب در خواب پیری را در کوچه عشق دیدم. با دست اشارتم کرد که به سوی ما بیا و زمان مردنت فرارسیده است.
قلمرو زبانی:
- دوش: دیشب
- کوی: کوچه
- عزم: قصد
قلمرو ادبی:
- عزم سوی ما کن: کنایه از این که زمان مردنت فرارسیده است.
عاقبت، روز یکشنبه پنجم جمادی الآخر سال ۶۷۲ هجری قمری، هنگام غروب آفتاب، خورشید عمر مولانا نیز از این جهان به جهان آخرت سفر کرد. اهل قونیه، از خُرد و بزرگ، در تشییع پیکر مولانا و خاک سپاری، حاضر شدند و همدردی کردند و بسیار گریستند و بر مولانا نماز خواندند.
ابیات زیر، بخشی از غزلی است که گویی، مولانا در مرثیۀ خود و دلداری یاران، سروده است:
قلمرو زبانی:
- تشییع: همراهی و مشایعت کردن جنازه تا گورستان
قلمرو ادبی:
- این جهان به جهان آخرت سفر کرد: کنایه از اینکه درگذشت
- خُرد و بزرگ: تضاد
- مرثیه: سوگ سروده
بهروز مرگ چـــــو تابوت مــــن روان باشد / گمان مبر که مرا دردِ این جهان باشد
معنی: در روز مرگ هنگامیکه تابوت من روان است و من مرده باشم؛ گمان مکن که من عشق به این جهان دارم.
قلمرو زبانی:
قلمرو ادبی:
- درد این جهان: کنایه از علاقه به این جهان.
برای من تو مَگِریْ و مگو: «دریغ! دریغ!» / به دام دیو دراُفـــــــتی؛ دریغ آن باشد
معنی: برای من تو گریه نکن و مگو: « افسوس! افسوس!». اسیر دیو میشوی؛ اسیر شیطان شدن تو حیف است.
قلمرو زبانی:
- مَگِریْ: گریه نکن
- دریغ: افسوس
قلمرو ادبی:
- به دام دراُفتادن: کنایه از اسیر شدن
- دیو: شیطان.
کــــدام دانه فرورفت در زمین کــــه نرست؟ / چرا به دانهٔ انسانت این گُمان باشد؟!
معنی: کدام دانه در زمین فرورفت که پس از آن نرویید؟ چرا گمان میکنی انسان پس از مرگ رشد نمیکند و نابود میشود؟!
قلمرو زبانی:
- رستن: روییدن (بن ماضی: رست، بن مضارع: روی)
قلمرو ادبی:
چند کنم تو را طلب، خانه به خانه در به در؟ / چند گریزی از برم، گوشه به گوشه، کو به کو؟
معنی: چقدر خانه به خانه، در به در و همه جا تو را طلب کنم؟ چقدر گوشه به گوشه، کوچه به کوچه از کنارم میگریزی؟
قلمرو زبانی:
قلمرو ادبی:
- در، بر: جناس
- تناسب: کو، خانه، در، گوشه
- واج آرایی.
♣♣♣♣
باز گرد شمس میگردم عجب / هــم ز فر شمــــس باشد این سبب
معنی: شگفتا که باز دور شمس میگردم. سبب این کار هم از شکوه و نورانیت شمس باشد.
قلمرو زبانی:
- فر: شکوه، فروغ
- شمس: شمس تبریزی.
قلمرو ادبی:
- گرد چیزی گشتن: کنایه از پرستاری و علاقه
صد هــزاران بار ببریدم امـید / از کی از شمس این شما باور کنید
معنی: بارها و بارها امـید ببریدم. از که از شمس این حرف را از من باور میکنید؟
قلمرو ادبی:
- صد هــزاران بار: کنایه از بسیار
- استفهام انکاری.
♣♣♣♣
بشنو این نی چون شکایت میکند / از جـــــداییها حکایت میکـــند
معنی: بشنو این نی چگونه شکایت میکند. از جـدایی و فراغ حکایت میکند.
قلمرو زبانی:
- جدایی: فراغ و دوری
- چون: چگونه
قلمرو ادبی:
- نی: استعاره از درون مولانا
- شکایت، حکایت: جناس.
♣♣♣♣
خود ز فلک برتریم وز ملــــک افــــزونتریم / زین دو چـــرا نگــــذریم منزل ما کبریاست
معنی: ما از آسمان برتریم و از فرشته افزونتریم. از آسمان و فرشته چرا نگذریم؛ خانه ما بارگاه خداوند است.
قلمرو زبانی:
- فلک: آسمان
- ملک: فرشته
- کبریا: بارگاه خداوندی
قلمرو ادبی:
بخت جـــوان یار ما دادن جــــان کـــــــار ما / قــــافله ســــالار ما فخر جهان مصطفاست
معنی: خوشبختی یار ماست. جانفشانی کار ماست. کاروان سالار و رهبر ما افتخار جهان حضرت مصطفاست.
قلمرو زبانی:
- جان دادن: جانفشانی
- قافله: کاروان
- فخر: افتخار
قلمرو ادبی:
- بخت جوان: استعاره، جانبخشی
- قافیه میانی (برای رشته انسانی)
♣♣♣♣
زندگانی جلال الدین محمد، مشهور به مولوی؛ بدیع الزمان فروزانفر، با تلخیص و اندک تغییر
واژگانی که دارای ارزش املایی اند
خطیب / اسرار / مناسک / بصیرت / اصرار(شبه هم آوا← اسرار: رازها) / عازم / نواحی / بهره / سیر / سفر / غضب / هیاهو / برخاستند / پرغوغا / عزم / افغان / برزن / درخواست / سیرت / مرثیه / خُرد و بزرگ /
« مرثیه و سوگواری / خُرد و بزرگ / درخواست و طلب / افغان و زاری / غوغا و هیاهو / سفر و حضر / نواحی هجرت / اخلاق و سیرت / اسرارنامه عطار »
آزمون های آنلاین درس هشتم فارسی یازدهم : در کوی عاشقان
بخش های مربوط به درس در کوی عاشقان
دروس پایه یازدهم علوم انسانی