جواب کارگاه متن پژوهی درس سوم فارسی دوازدهم : آزادی شامل قلمرو زبانی ، ادبی و فکری
۱- معنای واژه «همّت» را در بیتهای زیر بررسی کنید.
الف) همّت اگر سلسله جنبان شود / مور تواند که سلیمان شود (وحشی بافقی)
ب) همّتم بدرقه راه کن ای طایر قدس / که دراز است ره مقصد و من نو سفرم (حافظ)
۲- در کدام بیتها، یکی از اجزای جمله حذف شده است؟ نوع حذف را مشخّص کنید.
۱- کدام یک از ترکیبها و واژههای مشخّص شده، مفهوم مجازی دارند؟ دلایل خود را بنویسید.
الف) ناله مرغ اسیر این همه بهر وطن است / مسلک مرغ گرفتارِ قفس، همچو من است
ب) نشاط غربت از دل کی برَد حبِّ وطن بیرون/ به تخت مصرم اما جای در بیت الحزن دارم (صائب تبریزی)
پ) در بیت الاحزان درآمد و نالید؛ چنانچه هر پرنده بر بالای سر یعقوب بود، بنالید. (قصصالانبیا)
۲- با توجّه به بیتهای زیر، به پرسشها پاسخ دهید.
با آنکه جیب و جام من از مال و می تهی است / ما را فراغتی است که جمشید جم نداشت
در دفترِ زمانه فتد نامش از قلم / هر ملّتی که مردم صاحب قلم نداشت
الف) درباره تلمیح به کار رفته در بیت اوّل توضیح دهید.
این بیت اشاره به داستان جمشید، پادشاه بزرگ و اسطورهای ایران دارد که ارتشی نیرومند، سرمایه فراوان و پادشاهی ای طولانی داشت وی همچنین جامی جهان بین داشت که میتوانست در آن از آینده با خبر گردد. جمشید به دلیل منی کردن و خودبینی از خدا دور شد و به دست ضحاک به دو نیم گردید.
ب) مصراعهای مشخّص شده را با توجّه به آرایه «کنایه» بررسی کنید.
۱- شعر «آزادی»، نمونهای از اشعار وطنی عارف قزوینی است که به سلطه بیگانگان و بیدادگری محمّد علی شاه اشاره دارد؛ با توجّه به این نکته و مفهوم بیتهای زیر را بنویسید.
آن کسی را که در این ملک سلیمان کردیم / ملّت امروز یقین کرد که او اهرمن است
خانهای که کاو شود از دست اجانب آباد / ز اشک ویران کُنش آن خانه که بیتالحَزَن است
۲- در متن درس، مقصود از موارد زیر چیست؟
الف) رفیقی که به طَرْف چمن است ← علامه علیاکبر دهخدا
ب) مردم صاحب قلم ← روشنفکران، نویسندگان و شاعران خردمند
۳- به غزلهایی که محتوای آنها بیشتر مسائل سیاسی و اجتماعی است، غزل اجتماعی میگویند؛ در عصر مشروطه با توجّه به دگرگونیهای سیاسی و اجتماعی، این نوع غزل رواج یافت؛ در سرودههای شاعرانی چون محمدتقی بهار، عارف قزوینی و فرّخی یزدی میتوان نمونههای آن را یافت.
گوشزد: گونه های غزل← ۱- عاشقانه (سعدی) ۲- عارفانه (مولانا) ۳- تلفیقی (حافظ) ۴- اجتماعی
■ از این دیدگاه، متن درس را تحلیل و بررسی کنید.
۴- فرّخی یزدی، در بیت آخر، خود را با کدام ویژگی معرّفی میکند؟
۵- با توجّه به ادبیّات پایداری، مضمون مشترک ابیات زیر را بنویسید.
جامهای کاو نشود غرق به خون بهر وطن / بِدَر آن جامه که ننگ تن و کم از کفن است (عارف قزوینی)
فرّخی ز جان و دل میکند در این محفل / دل نثار استقلال، جان فدای آزادی (فرّخی یزدی)