جواب کارگاه متن پژوهی درس نهم فارسی دهم: کلاس نقاشی 💎 جواب قلمرو های زبانی،فکری و ادبی درس نهم فارسی دهم کلاس نقاشی صفحه 66
۱ سپهری، برای کلمە «نقاشـی کردن» از چه معادلهای معنایی دیگری استفاده کرده است؟ – نقش بندی/ کشیدن/ رقم زدن/ بستن/ گَرته ریختن / گرته زدن / بیرنگ/ پرداختن / طرح ریختن/ رونگاری/ نقطه چینی / ساختن
۲ برای هر یک از موارد زیر، یک مترادف از درس بیابید.
■ برآمدگی پشت پای اسب ( کُلّه )
■ چنبرۀ گردن ( آخره )
■ میان دو کتف ( غارب )
۳ از متن درس، چهار واژۀ مهم املایی بیابید و بنویسید.
۴ نقش دستوری کلمات مشخص شده را بنویسید.
»صاد» هرگز جانوری جز از پهلو نکشید.
۵ به کاربرد حرف «و» در جمله های زیر توجه کنید:
الف) زندگی و سفر مانند هم هستند.
ب) در طول زندگی، سفر می کنیم و در سفر هم زندگی می کنیم.
«و» در جملۀ « الف»، دو یا چند کلمه را به هم پیوند داده اسـت؛ بـه این نوع « و»، «واو عطف» می گویند.
« و» در جملۀ « ب»، دو جمله را بـه هم ربط داده اسـت. بـه این « و» که معمولا پس از فعل می آید و دو جمله را به هم می پیوندد، «نشانۀ ربط یا پیوند» می گویند.
اکنون از متن درس، برای کاربرد هر یک از انواع » و» نمونه ای بیابید و بنویسید.
۱ در کدام قسمت از این متن، می توان نشانه های شاعری نویسنده را یافت؟
پاسخ:
قدرت ، توانمندی و نشانه های شاعری نویسنده در سراسر متن مشهود است ولی در بخش « دست معلمّ از وَقب حیوان روان شد؛ فرود آمد. لب را به … و دو پا را تا زیر زانو گرته زد. از کار بازماند. دستش را پایین برد و مردّد مانده بود. صورت از او چیزی میطلبید؛ تمامت خود را میخواست…. » این توانمندی آشکارتر است.
۲ دو کنایه در متن درس پیدا کنید و مفهوم آنها را بنویسید.
۱ از نظر نویسنده، کلاس درس نقاشی در مقایسه با کلاس درسهای دیگر چه ویژگی هایی داشت؟
پاسخ: دوست داشتنی و زودگذر بود. خسته کننده نبود. جدی گرفته نمیشد. خنده در آن جایز بود.
۲ معنی و مفهوم هریک از عبارت های زیر را بنویسید.
■ خلف صدق نیاکان هنرور خود بود.
■ اسب از پهلو، اسبی خود را به کمال نشان می داد.