کارگاه متن پژوهی درس نهم فارسی دهم: کلاس نقاشی

جواب کارگاه متن پژوهی درس نهم فارسی دهم: کلاس نقاشی 💎 جواب قلمرو های زبانی،فکری و ادبی درس نهم فارسی دهم کلاس نقاشی صفحه 66

کارگاه متن پژوهی درس نهم فارسی دهم: کلاس نقاشی


🏷قلمرو زبانی

 ۱  سپهری، برای کلمە «نقاشـی کردن» از چه معادلهای معنایی دیگری استفاده کرده است؟ – نقش بندی/ کشیدن/ رقم زدن/ بستن/ گَرته ریختن / گرته زدن / بیرنگ/ پرداختن / طرح ریختن/ رونگاری/ نقطه چینی / ساختن

 ۲  برای هر یک از موارد زیر، یک مترادف از درس بیابید.

برآمدگی پشت پای اسب  (  کُلّه  )                          

چنبرۀ گردن  (  آخره  )                                                

میان دو کتف  ( غارب  )

 ۳  از متن درس، چهار واژۀ مهم املایی بیابید و بنویسید. 

  • پاسخ:   صاف/ رعنا/ صدق/ وَقب/ مَخمصه

 ۴  نقش دستوری کلمات مشخص شده را بنویسید.

»صاد» هرگز جانوری جز از پهلو نکشید.

  • پاسخ: صاد: نهاد / هرگز: قید / جانور: مفعول / پهلو: متمم

 ۵  به کاربرد حرف  «و» در جمله های زیر توجه کنید:

الف) زندگی و سفر مانند هم هستند. 

ب) در طول زندگی، سفر می کنیم و در سفر هم زندگی می کنیم. 

 «و» در جملۀ « الف»، دو یا چند کلمه را به هم پیوند داده اسـت؛ بـه این نوع « و»، «واو عطف» می گویند.

« و» در جملۀ « ب»، دو جمله را بـه هم ربط داده اسـت. بـه این « و» که معمولا پس از فعل می آید و دو جمله را به هم می پیوندد، «نشانۀ ربط یا پیوند» می گویند.

اکنون از متن درس، برای کاربرد هر یک از انواع » و» نمونه ای بیابید و بنویسید.

  • کارش نگارنقشۀ قالی بود و در آن دستی نازک داشت. واو پیوند

  •  زنگ نقّاشی دلخواه و روان بود.واو عطف

 

🏷قلمرو ادبی 

 

 ۱  در کدام قسمت از این متن، می توان نشانه های شاعری نویسنده را یافت؟ 

پاسخ:

قدرت ، توانمندی و نشانه های شاعری نویسنده در سراسر متن مشهود است ولی در بخش « دست معلمّ از وَقب حیوان روان شد؛ فرود آمد. لب را به … و دو پا را تا زیر زانو گرته زد. از کار بازماند. دستش را پایین برد و مردّد مانده بود. صورت از او چیزی می‌طلبید؛ تمامت خود را می‌خواست…. » این توانمندی آشکارتر است.

 ۲  دو کنایه در متن درس پیدا کنید و مفهوم آنها را بنویسید.

  • صورتک به رو نداشت: کنایه از اینکه صادق و ساده بود 

  •  حرفی به کارش بود: کنایه از اینکه ماهر نبود

 

🏷قلمرو فکری 

 ۱  از نظر نویسنده، کلاس درس نقاشی در مقایسه با کلاس درسهای دیگر چه ویژگی هایی داشت؟ 

پاسخ: دوست داشتنی و زودگذر بود. خسته کننده نبود. جدی گرفته نمی‌شد. خنده در آن جایز بود.

 ۲  معنی و مفهوم هریک از عبارت های زیر را بنویسید.

 خلف صدق نیاکان هنرور خود بود.

  • پاسخ: جانشین شایسته نیاکان هنرمند خودش بود.

 اسب از پهلو، اسبی خود را به کمال نشان می داد. 

  • پاسخ:  اسب از پهلو، اسب بودن خود را کاملا نشان می‌داد.
آزمون های آنلاین درس نهم فارسی دهم : کلاس نقاشی