کارگاه متن پژوهی درس هشتم فارسی دهم سفر به بصره

جواب کارگاه متن پژوهی درس هشتم فارسی دهم سفر به بصره همچنین حل تمرین و جواب قلمرو های زبانی،فکری و ادبی درس هشتم سفر به بصره فارسی دهم

کارگاه متن پژوهی درس هشتم فارسی دهم سفر به بصره


🏷قلمرو زبانی

 ۱  معانی مختلف واژۀ «فضل» را با توجه به متن درس بنویسید.

پاسخ:

  •  مردی اهل بود و فضل داشت از شعر و ادب / فضل: هنر و دانش
  •  و از فضل و رحمت کردگار، ناامید نباید شد. / فضل: بخشندگی

  ۲  مترادف هر واژه را بنویسید.

مترادف واژه
بخشندگی؛ رادی کرم
دهش؛ بخشش؛ دادو دهش انعام

 آسودگی؛ آسایش

فراغ

 ۳  در زبان فارسی کلمه ای اهمیت املایی بیشتری دارد که یک یا چند حرف از حروف ششگانۀ زیر در آن باشد:

🔹اکنون از متن درس، واژه هایی را که این نشانه ها در آنها به کار رفته اند، بیابید و بنویسید.

ء ، ع ت، ط ح، ه ذ، ز، ض، ظ ث، س، ص غ، ق
عاجزی؛ وسعت تازی کهنه؛ حمام فضل؛ عذر؛ عزّ و جلّ بصره؛ صحبت؛ فصل مغربی؛ غرض
اعرابی؛ عذاب اطلاع اهلیت منظر؛ متواضع مسلخ قرض؛ فراغ؛ قیم

 ۴  واژه ها در گذر زمان، دچار تحول معنایی می شوند. برای پی بردن به این موضوع معنای واژه های مشخص شده را با کاربرد امروزی آنها مقایسه کنید.

 ما را به نزدیک خویش بازگرفت.

پاسخ: بازگرفت: ۱- میهمان کرد، پذیرفت(در متن) ۲- پس گرفتن (امروزه)

 به مجلس وزیر شدیم.

پاسخ:  شدیم: ۱- رفتیم(در متن)۲- گشتن (امروزه)/

 شوخ از خود بازکنیم.

پاسخ:  بازکنیم: ۱- جدا کنیم (در متن) ۲- گشودن (امروزه) /

 ۵  کاربرد معنایی پسوند «ﹷ ک» را در هر یک از واژه های زیر بنویسید.

 خورجینک: برای کوچکی و خردی؛ خرجین کوچک

 دمک: برای کمی و اندیی؛ لحظه ای اندک

 درمک: برای بی ارزشی؛ درمی بی ارزش

 

🏷قلمرو ادبی

 ۱  در متن درس، نمونه ای از تشبیه بیابید و ارکان آن را مشخص کنید. 

پاسخ:

 از برهنگی و عاجزی به دیوانگان ماننده بودیم.

مشبه: شناسه « م» / مشبه به: دیوانگان / ادات تشبیه: ماننده / وجه شبه: برهنگی و عاجزی

 ۲  دو ویژگی برای نثر درس «سفر به بصره» بنویسید. 

پاسخ:

 جمله ها کوتاه است زبان نثر ساده. واژگان کهن در آن یافت می شود؛ مانند: اهلیت. به کار گرفتن واژگان در معنای کهن آن؛ مانند: دررفتن به معنای داخل شدن. واژگان عربی که در زبان امروز رایج نیست؛ مانند: . کاربردهای تاریخی دستور: فرج دهاد؛ که فعل دعایی است. کاربرد «را» در معنای دارندگی؛ مانند: او را با وزیر صحبتی بودی.

 

🏷قلمرو فکری

 ۱  چرا ناصرخسرو دعوت وزیر را نپذیرفت؟ 

  • پاسخ: زیرا لباس و وضع مناسبی نداشت.

 ۲  معنا و مفهوم عبارت های زیر را به نثر روان بنویسید.

 دست تنگ بود و وسعتی نداشت که حال مرا مرمتی کند.

  • پاسخ:  تنگدست و آن اندازه دارایی نداشت که به من یاری رساند.

■ چون بر رقعۀ من اطلاع یابد، قیاس کند که مرا اهلیت چیست.

  • پاسخ: هنگامی که نامه من را بخواند دریابد که من چه اندازه شایستگی و دانش دارم.

 ۳  بیت زیر، با کدام قسمت درس، ارتباط معنایی دارد؟

دوران روزگار به ما بگذرد بسی  /  گاهی شود بهار، دگر گه خزان شود (سعدی)

پاسخ: بند پایانی: مردم بدانند که به شدتی که از روزگار پیش آید نباید نالید و از فضل و رحمت کردگار ناامید نباید شد که او تعالی رحیم است.

 ۴  چگونه از پیام نهایی درس می توانیم برای زندگی بهتر بهره بگیریم؟ 

پاسخ: اگر دچار رنج و سختی شدیم نباید ناامید شویم و باید بدانیم که این جهان فرازو فرود بسیار دارد و هر سختی فرصتی است برای پیشرفت.

آزمون های آنلاین درس هشتم فارسی دهم : سفر به بصره